The Globalized Museums – behind the Smithsonian scene

I regnvejr startede en lille gruppe af konferencedeltagere på National Museum of Natural History. Vi blev bl.a. introduceret til deres CT-scanner og dens operatør, Bruno Frohlich, som viste sig at være dansker. Han havde netop scannet mere end 50 violiner (!) i et forsøg på at finde hemmeligheden bag Stradivarius-violinernes popularitet (priser). Han har publiceret en kontroversiel artikel om emnet (er det vægten?) og vil meget gerne tale med vores folk på Musikmuseet, når han kommer forbi København næste gang. Herefter så vi syge skeletter, mumier, skrumpehoveder og en særudstilling om en stor arkæologisk udgravning på en kirkegård, hvor naturvidenskabelige undersøgelser af knogler, sammen med traditionelle arkæologiske spor og gennemgang af arkivmateriale, gav spændende resultater og en flot udstilling. Afslutningsvis lukkede særudstillingen med at vise skelettet af Dr. Grover Krantz (antropolog) og hans hund Clyde. Krantz døde i 2002 og havde testamenteret sit skelet og alle hans livsdata (han havde dokumenteret hele sit liv grundigt) til forskning. Det var en lidt mærkelig oplevelse, men det er jo USA!

Eftermiddagen under temaet New Technology brugte jeg pÃ¥ Luce Foundation Center (se http://americanart.si.edu/luce/). En privatfinansieret magasinudstilling pÃ¥ American Art Museum. Her kunne man gÃ¥ pÃ¥ opdagelse i ikke kuraterede, men systematisk ophængte/opstillede kunstværker. NÃ¥r et værk blev fjernet permanent, blev der udskrevet en konkurrence, hvor besøgende blandt de kunstværker (med den rigtige størrelse i det ‘rigtige’ magasin), kunne vælge, hvilket værk der skulle hænge i stedet. Der var ogsÃ¥ en meget fin database med oplysninger om de 4000 værker i magasinudstillingen. Man kunne søge traditionelt, se roterende 3D-optagelser og zoome ind pÃ¥ detaljer. Desværre var programmet – mod leverandørens forsikringer – udgÃ¥et, sÃ¥ man humpede sig igennem de tekniske problemer pÃ¥ lÃ¥nt tid. En intensiv jagt pÃ¥ et ‘open source’ program var gÃ¥et igang (er det ikke noget vi kan genkende!). Man kunne ogsÃ¥ samle sin egen kunstudstilling og gemme under ‘MyMuseum’. Det var en populær feature, som bl.a. mange undervisere brugte flittigt. Vi fik ogsÃ¥ beskrevet en ‘art of game’-begivenhed, hvor man – virtuelt og i virkeligheden – hvade opbygget et spil, hvor museets genstande indgik som “hints” til at komme videre i spillet. Det lød spændende og modigt, at sætte samlingerne i brug pÃ¥ denne mÃ¥de. Det havde været en stor begivenhed med mere end 6000 spillere involveret og en anden mÃ¥de at gøre samlingen kendt pÃ¥.

I samme bygning sÃ¥ jeg til min overraskelse The Lunder Conservation Center (se http://americanart.si.edu/lunder/index.cfm), som fik en pris pÃ¥ IIC-konferencen i London sidste Ã¥r. Jeg fik heldigvis kringlet en omvisning igennem og fik snakket lidt med dem om deres erfaringer. Det er et permanent konserveringsværksted (en slags ‘Din forevigt – forevigt!), som er tilgægenligt for publikum, men konservatorerne arbejder bag glas, da de ikke skal forstyrres for meget. Værkstederne er konservatorernes faste arbejdsplads, men de har jo ogsÃ¥ andre gøremÃ¥l. Derfor har kritikken gÃ¥et pÃ¥, at der ikke rigtig skete noget, som publikum kunne se pÃ¥. Nu ‘twitter’ konservatorne, nÃ¥r de arbejder i værkstedet og annoncere aktiviteter pÃ¥ Facebook og i museets information. Det har været en stor succes.

Dagen sluttede med den officielle åbning af konferencen med taler, Smithsonian Jazz Masterworks Orchestra, som spillede Duke Ellington, og lidt mad, vin og networking.

Iøvrigt rettede jeg ryggen og blev lidt stolt to-tre gange, da vores Oldtidsudstilling og i det hele taget Nationalmuseets grundlæggende indsats for arkæologien internationalt blev fremhævet uopfordret.

Desværre vil mit billdebehandlingprogram ikke komprimere mine billeder til blogbrug. Jeg må prøve at finde på noget i morgen.

1 Kommentar til “The Globalized Museums – behind the Smithsonian scene ”


  1. 1 Charlotte S H Jensen 5. december 2009 kl. 10:34

    Interessant med de twittende konservatorer. Jeg har prøvet at søge lidt pÃ¥ Twitter for at finde dem, men desværre uden held. Er det “kun” teksttweets” eller bruger de fx ogsÃ¥ twitpic?

    …og brugergenererede udstillinger – FTW!!

Efterlad en kommentar