The Globalized Museum – 6 udfordringer (med wiki-link) og 3 begrundelser

Konferencen fortsatte i dag med workshops med 12 deltagere i hver. Jeg deltog sammen med 11 amerikanere (!) i workshoppen om ‘New Media’ og skulle forsvare/forklare EU-synspunkter overfor US – hmn! Amerikanere er fantastiske til at holde en konversation i gang og fÃ¥ en til at føle sig ‘comfortable.’ Jeg fortalte om erfaringerne fra “Din for evigt?” og forsøget med at bringe konservering ud til publikum bÃ¥de fysisk og virtuelt. Herfra udviklede diskussionen sig til at formulere 6 ’statements’ om museer og udfordringerne i krydsfeltet mellem det virtuelle og fysiske:

1. Boundary between bricks and mortar and virtual have dissolved. The boundary between the start and the end of museum visits has blurred (ja, tænk på Brede Værk).

2. Visitors expect to costum their experience (brugerdreven innovation, tænker jeg).

3. Recognise that museums are social organizations (der er vi vist ikke).

4. Staff development (fast punkt på D&W-udvalgets dagsorden.

5. Encourage/nuture global collaboration (der er vi heller ikke, men m̴ske ser der noget i forbindelse med Vikingeudstillingen Рhar vi overvejet det?)

6. Authority/trust. Museer vinder venner ved at være troværdige – men ikke ved at optræde som en autoritet.

Jeg ved ikke helt om det ‘adds value’ til NMs eksisterende praksis, men her er et link til en wiki med billeder og referat:

http://smithsonian-webstrategy.wikispaces.com/Globalized+Museum+Conference+-+New+Media+Session

PS: og link til Smithsonians nye Web and New Media-strategi – absolut et link værd for D&W-udvalget.

Så blev det frokost med foredrag (Richard Kurin). Her fik vi at vide, at Smithsonian har 30 mio. besøgende og 170.000 mio. hits på deres website om året. En anden interessant betragtning: Hvordan opretholder man opbakning fra Kongressen, som bevilliger penge til Smithsonian, når man laver en opdateret Darwin-udstilling om evolution, velvidende at 45% af den amerikanske befolkning ikke tror på den teori! Det gør man, fordi forskningen bekræfter teorien igen og igen.

Om eftermiddagen deltog jeg sÃ¥ i workshoppen om ‘museum sustainability.’ Her fremlagde jeg mit papir om bæredygtig bevaring og lavenergimagasiner (basalt set Morten Ryhl et. al.’s Going Green artikel). Efterfølgende kom der en fin diskussion som fastslog, at museer kan have tre gode grunde til ‘Going Green’:

1) Spare penge og balancere budgettet

2) Forbedre museets omdømme/opbakning i omverdenen (besøgende, i befolkningen og dermed blandt politikerne)

3) Oplyse besøgende om bæredygtighed og klimaforandringer – i et for museet relevant perspektiv

Nogle deltagere mente, at museer bevidst skulle vælge en at de tre begrundelser og arbejde strategisk ud herfra. Jeg mente, at man kunne vælge alle tre! Det bør vi mÃ¥ske være mere bevidste omkring, nÃ¥r vi skal definere ‘det bæredygtige Nationalmuseum.’

1 Kommentar til “The Globalized Museum – 6 udfordringer (med wiki-link) og 3 begrundelser ”


  1. 1 Charlotte S H Jensen 5. december 2009 kl. 10:29

    Mange tak for de fyldige updates! Det er alletiders at kunne følge lidt med her i København. Jeg synes det er rigtigt spændende at de bruger wikispaces. J

    eg har nemlig selv tænkt på, at man burde kunne bruge wiki´en meget nere som arbejdsredskab, også i kulturarvsbranchen. Måske især i sammenhænge, hvor man arbejder sammen med folk på andre institutioner/institutionstyper, og derfor fx ikke har et intranet, fællesdrev eller lignende som man kan benytte. Fx wikispaces og wetpaint kunne godt se ud som værktøjer, der kunne være spændende at se nærmere på og prøve i praksis.

Efterlad en kommentar